|
2007-03-06 18:52:39, kedd
|
|
|
Szellemi környezetszennyezés, avagy a televízió sugallta egyetlen életcél a
fogyasztás?
MOK (2007.03.06. 10:33)
A világ minden táján azok az üzenetek, hírek, képek, fogyasztási cikkek,
életformák, civilizációs értékek közvetítődnek, amelyek a globailzációt
irányító csoportok szemléletmódját és érdekeit tükrözik.
A mai világ túlzottan materiális, anyagias világ.
Sajnos a fogyasztás, a pénz hajszolása lett a legfontosabb.
A globalizált gazdaságot a tömegtermelésre, eladásra berendezkedő
vállalatóriások uralják, mely az egész Földet behálózzák.
Mivel a világot uraló intézményeket, tőkés társaságokat a pénz szülte, ezért
céljuk, hogy az emberek is egyre inkább a pénznek rendeljék alá magukat.
A média a hamis ígéreteket sulykolja az emberek fejébe: bármi is a vágyunk,
a piac az a hely,
amin keresztül e vágy azonnal kielégíthető.
A pénzügyi piac uralta hatalmak érdekében pedig az áll, hogy a társadalom
életfilozófiája
az élvezetek halmozása, a fogyasztás legyen, azaz a vásárlás.
A globális méreteket öltő szellemi környezetszennyezés jelentős mértékben
rombolja, pusztítja a társadalmat.
A szellemi környezetszennyezés főleg a szemünk és fülünk által felfogott
olyan ingerek, amelyek személyiségünket, gondolkodásunkat, magatartásunkat,
fogyasztási szokásainkat a fogyasztói társadalom elvárásainak megfelelően
alakítják.
Óriási veszélye abban áll, hogy a tudat ilyen irányú átformálásával nemcsak
néhány ember szelleme, teste sérülhet, hanem az egész társadalom és a
környezet is óriási kárt szenvedhet.
A szellemi környezetszennyezés hatása késleltetett, ezért még veszélyesebb,
mint az anyagi valóságként megfogható környezetünk szennyezése.
Legerőteljesebb hordozóeszköze a televízió, valamint az abban egyre
dominánsabban megjelenő, legtöbbször káros-kóros tudatformáló: a reklám.
A reklámok, a szappanoperákban bemutatott életstílus, a vetélkedők
(melyekben tudás nélkül is rengeteg pénzt nyerhetünk) mind azt sugallják,
hogy az egyetlen dolog, ami boldogsághoz vezet, a pénz.
A pénz pedig arra szolgál, hogy elvásároljuk, hiszen a vásárlással, a
fogyasztással elégíthetjük ki minden vágyunkat.
Ám ez hamis ígéret, hiszen a fogyasztással, a rengeteg feleslegesen
elköltött pénz újbóli megkeresésével,
a pénz hajszolásával még üresebbek leszünk.
A szeretet, a valódi lelki érzelmek egyre inkább elkopnak, a fő helyet a
testi örömök, élvezetek veszik át,
és maga a pénz, ami az emberek összes energiáját leköti.
David C. Korten szavával élve rendellenes működésű társadalmak jönnek létre,
amelyek kóros viselkedésformákat termelnek ki: erőszakot, szélsőséges
versengést, kapzsiságot és környezetpusztítást.
A pusztán fizikai vágyaink kielégítésére ösztönző reklámok egyrészt a
személyiség, másrészt a környezet szempontjából is nagyon károsak.
A reklámok sokasága azt sugallja, hogy az emberi értékeknél is fontosabb az
anyagi javak megszerzése, ezért az emberek jelentős részének értékítélete és
értékszemlélete torzul.
Állandó frusztrációt is létrehoz, mivel a legtöbb ember számára elérhetetlen
álom a reklámozott termék megvásárlása, miközben a hirdetés szerint ez
csupán egy jó döntésen múlik.
A reklám hatása környezeti szempontból is igen káros.
A környezeti mutatók egyre jobban romlanak, a Föld erőforrásait egyre
nagyobb tempóban éljük fel.
A piac uralta média a szükségesnél nagyobb fogyasztásra ösztönöz, ám ezt a
nagyobb fogyasztást csak fokozott ipari termeléssel lehet elérni, ami
környezetünk elszennyeződéséhez vezet.
Minden, ami körülvesz bennünket, arra sarkall, hogy fogyasszunk, minél
többet fogyasszunk.
Ugyanakkor azoknak a termékeknek a megtermelése, amit elfogyasztunk, az
erőforrások túlhasználatához,
újabb természetes és természetközei élőhelyek elfoglalásához,
tönkretételéhez vezet.
Emellett a fogyasztás következtében hatalmas mennyiségű hulladékot
termelünk.
Erről a televízió viszont hallgat.
Az emberek tájékozatlanok ilyen téren, és a globálizációt irányító hatalmak
érdekében az áll,
hogy azok is maradjanak.
Az ökológiai szemléletű gondolatok általában csődöt mondanak ha bekerülnek a
médiába.
Már ha egyáltalán bekerülnek.
A gyors, könnyen emészthető, végiggondolást nem igénylő tudás terjesztése az
uralkodó, az ilyenfajta rendszer pedig nem alkalmas egy szemléleti fordulat
közvetítésére.
A televízióban bemutatott természetfilmek például túlzottan szórakozatóvá
válnak.
Ami önmagában nem lenne baj, de nagyon eltereli a figyelmet a saját
környezetünkről.
A tévénézők többsége gondolhatja úgy, hogy nem érdekli a saját városában
lévő patak szennyezettsége,
hiszen ha hazamegy és bekapcsolja a televíziót, akkor órákon át nézheti
mondjuk a Niagara gyönyörű csobogását.
A virtuális világ viszont nem azonos az igazi élettel!
Sajnos az érzéketlenség egyre inkább eluralkodik az emberekben.
A híradásokban bemutatott katasztrófák sokkoló hatásúak, de csak eleinte.
Ha minden nap látunk túlzottan sokkoló és hatásvadász képsorokat a
híradóban, egy idő után már meg sem rezzenünk egy-egy katasztrófa láttán.
Sőt talán még meg is nyugszunk, hogy amíg mi nézzük a tévében mások
gondjait, addig nincs igazán nagy baj, és úgy véljük, hogy a saját
életünkben nincsenek megoldandó problémák.
Ám ez közel sincs így, de a globalizáció élén álló nagyhatalmak azt akarják,
hogy a lényeges problémákon ne gondolkozzunk.
Hiszen akkor rájönnénk, hogy az általuk manipulált világ mennyire rossz.
A mi dolgunk csak a fogyasztás, a pénz hajszolása, mert ez az életünk
értelme.
Ez a gondolat árad mindenhonnan.
Az emberek többsége úgy gondolja, hogy tehetetlen a globalizáció eme negatív
hatásaival szemben.
A tehetetlenség érzetét a tömegtájékoztatás rendszere is sugalmazza: a
döntések tőlünk távol születnek, személytelen gazdasági, jogi automatizmusok
intézkednek az emberiség sorsáról, a technológia fejlődése
nem lehet másmilyen.
Az ember, azonban addig ember, ameddig maga képes rendelkezni sorsáról, ám a
most élő emberek egyre kevésbé vannak abban a helyzetben, hogy valóban
szabadon válasszanak.
Minden arra kényszeríti őket, hogy alapvető döntésekben, életvitelben,
gazdálkodásban, megélhetésben alárendeljék magukat a külső
kényszerűségeknek.
Az egyetlen járható út számunkra azonban az, hogy felszabadítsuk magunkat a
technológiai,
gazdasági rendszerek uralma alól, ami csak akkor lehetséges, ha megbékélünk
a természettel.
Nekünk már csak az lehet jó, ami az élet fennmaradásának szempontjából is
jó.
Sokat tehetünk életmódunk megváltoztatásával.
Környezettudatos fogyasztói magatartásra, a fogyasztás visszafogására van
szükség!
Nem szabad bedőlni a televízió és reklámok sugallta hazug ígéreteknek,
valójában akkor leszünk csak boldogok, ha békességben élünk emberrel,
természettel egyaránt.
Hortobágyi Emese
ma.hu |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: szappanoperákban, környezettudatos, gondolkodásunkat, túlhasználatához, személyiségünket, tömegtermelésre, értékszemlélete, szennyezettsége, vállalatóriások, magatartásunkat, fennmaradásának, tönkretételéhez, szemléletmódját, természetfilmek, életfilozófiája, környezetünkről, legerőteljesebb, tájékozatlanok, természetközei, megkeresésével, visszafogására, automatizmusok, hordozóeszköze, végiggondolást, elfoglalásához, gazdálkodásban, átformálásával, felszabadítsuk, szórakozatóvá, intézményeket, közvetítésére, fogyasztással, gondolkozzunk, kielégítésére, tehetetlenség, dominánsabban, televízió sugallta, világ minden, pénz hajszolása, globalizált gazdaságot, egész Földet, világot uraló, pénz szülte, pénznek rendeljék, hamis ígéreteket, emberek fejébe, pénzügyi piac, élvezetek halmozása, fogyasztás legyen, globális méreteket, fogyasztói társadalom, tudat ilyen, David, Hortobágyi Emese,
|
|
|
|
televízió sugallta, világ minden, pénz hajszolása, globalizált gazdaságot, egész Földet, világot uraló, pénz szülte, pénznek rendeljék, hamis ígéreteket, emberek fejébe, pénzügyi piac, élvezetek halmozása, fogyasztás legyen, globális méreteket, fogyasztói társadalom, tudat ilyen, egész társadalom, anyagi valóságként, abban egyre, szappanoperákban bemutatott, egyetlen dolog, pénz pedig, rengeteg feleslegesen, pénz hajszolásával, valódi lelki, emberek összes, pusztán fizikai, környezet szempontjából, reklámok sokasága, emberi értékeknél, emberek jelentős, legtöbb ember, reklámozott termék, hirdetés szerint, reklám hatása, környezeti mutatók, piac uralta, szükségesnél nagyobb, fogyasztás következtében, televízió viszont, emberek tájékozatlanok, globálizációt irányító, ökológiai szemléletű, ilyenfajta rendszer, szemléleti fordulat, televízióban bemutatott, tévénézők többsége, saját városában, virtuális világ, igazi élettel, érzéketlenség egyre, híradásokban bemutatott, tévében mások, globalizáció élén, lényeges problémákon, általuk manipulált, gondolat árad, emberek többsége, tehetetlenség érzetét, tömegtájékoztatás rendszere, emberiség sorsáról, technológia fejlődése, egyetlen járható, élet fennmaradásának, fogyasztás visszafogására, szappanoperákban, környezettudatos, gondolkodásunkat, túlhasználatához, személyiségünket, tömegtermelésre, értékszemlélete, szennyezettsége, vállalatóriások, magatartásunkat, fennmaradásának, tönkretételéhez, szemléletmódját, természetfilmek, életfilozófiája, környezetünkről, legerőteljesebb, tájékozatlanok, természetközei, megkeresésével, visszafogására, automatizmusok, hordozóeszköze, végiggondolást, elfoglalásához, gazdálkodásban, átformálásával, felszabadítsuk, szórakozatóvá, intézményeket, közvetítésére, fogyasztással, gondolkozzunk, kielégítésére, tehetetlenség, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1119
- e Hét: 15349
- e Hónap: 26460
- e Év: 179956
|
|
|